Jak motywować dziecko do nauki? – Poradnik dla rodziców.

     W sytuacjach zagrożenia, kiedy obserwujemy zachwianie życia społecznego, tak jak w obecnej sytuacji kiedy mamy do czynienia z epidemią, okazuje się, że grupą najbardziej odczuwająca tego rodzaju turbulencje są dzieci.

Lęk, niepewność i  stres to odczucia towarzyszące dzieciom i szczególnie silnie na nich wpływające w sytuacji gdy są pozbawione stałego kontaktu z rówieśnikami oraz są wybite z regularnego trybu życia i rytmu dnia.

Dla nas dorosłych jest to okres szczególnego wczucia się w położenie naszych dzieci, okazania im cierpliwości, zrozumienia i empatii. Musimy zrozumieć, że tak zmienioną rzeczywistość dzieci postrzegają zupełnie inaczej. W tym okresie szczególnie dorośli muszą nauczyć się wykazywać wyrozumiałość, zapewniać dziecku poczucie bezpieczeństwa, spokoju i miłości, a w szczególności czasu i uwagi.

 

Oto kilka rad jak konkretnie pomóc i motywować dziecko do nauki w tym trudnym czasie:

  • Prowadź rozmowy z dzieckiem w przyjaznej atmosferze nawet jeśli jesteś zmęczony staraj się słuchać dziecka z uwagą, nie zbywaj go, nawet jeśli jesteś zmęczony i nie lekceważ jego problemów.
  • Konsekwentnie i regularnie sprawdzaj wiadomości przekazywane przez nauczycieli w dzienniku elektronicznym.
  • W miarę możliwości zaplanuj stałe pory odrabiania prac domowych. Pamiętaj o stosowaniu przerw w zależności od potrzeb dziecka.
  • Zadbaj o regularne i pełnowartościowe posiłki dziecka.
  • Dopilnuj by chodziło spać o tej samej porze. Pamiętaj, żeby – co najmniej jedną godzinę przed snem nie korzystało z urządzeń elektronicznych. Zaproponuj mu w tym czasie wspólne czytanie albo słuchanie muzyki relaksacyjnej.
  • Przygotuj odpowiednio oświetlone i wygodne miejsce do nauki. Usuń z biurka przedmioty, które mogłyby rozpraszać uwagę. Regularnie wietrz pomieszczenie.
  • Dopilnuj aby dziecko podczas odrabiania lekcji nie korzystało niepotrzebnie z telefonu i portali społecznościowych.
  • Rolą rodzica jest wyjaśnienie dziecku, im lepiej skupi się na wykonywanym zadaniu tym szybciej je wykona.
  • Zapoznaj się wcześniej z materiałami przesłanymi przez nauczyciela, pozwoli ci to sprawniej i skuteczniej pomóc dziecku.
  • DROGI RODZICU PAMIĘTAJ w obecności dziecka nigdy nie oceniaj i nie komentuj jakości i ilości zadań przesłanych przez nauczycieli nawet jeśli się z tym nie zgadzasz, nie rób tego przy dziecku – wpływa to negatywnie na zapał dziecka do pracy.
  • W sytuacji gdy masz wątpliwości niezwłocznie kontaktuj się z nauczycielem i na bieżąco wyjaśniaj.
  • Warto wykonywać zadania w całości i w kolejności, nie odkładać niczego na później. Dobrze jest zacząć od zadań najtrudniejszych. Dopilnuj aby dziecko jedno zadanie wykonało od początku do końca zanim przejdzie do następnego, np. najpierw język polski
    a potem matematyka
  • Wystrzegaj się wyręczania dziecka w wykonywaniu zadań. Staraj się je nakierować lub coś mu zasugerować ale nigdy nie wykonuj pracy za niego. Taka postawa rodzica przygotowuje dziecko do brania odpowiedzialności za swoją pracę.
  • Stosuj pochwały adekwatne do osiągnięć, wystrzegaj się chwalenia na wyrost.
  • Kontroluj czy dziecko naprawdę uczestniczy podczas lekcji online i czy faktycznie jest zaangażowane w tok lekcji.

 

Mądry i odpowiedzialny rodzic rozumie trud wychowania dziecka dlatego będzie chciał z miłością i zaangażowaniem wspierać swoje dziecko w każdej, nawet najtrudniejszej sytuacji bo to zapewnia sukces wychowawczy.

 

Dewiza: rodzicu pamiętaj lepszy jest twój przykład niż dłuższy wykład 🙂

 

W załączeniu krótki poradnik, adresowany do waszych pociech między innymi o tym jak działa nasza pamięć… oraz  oraz praktyczne porady, które może przydadzą się uczniom w tym trudnym czasie … i podczas nauki… 🙂

 

OTO KRÓTKI PORADNIK …

MIĘDZY INNYMI O TYM …

jak działa nasza pamięć … oraz

praktyczne porady, które może przydadzą się uczniom w tym trudnym czasie …i podczas nauki 🙂

 

Moi drodzy, czy zastanawialiście się kiedyś jak funkcjonuje nasza pamięć? Czy jest ona jedna, czy może są jej różne rodzaje? Nawet jeżeli nie, to na pewno każdy z was, odkąd zaczął uczęszczać do szkoły z pewnością zachodził w głowę co zrobić, by móc zapamiętać jak najwięcej w jak najszybszym tempie oraz żeby ta wiedza została w głowie na dłużej.

Tenże rozdział ma stanowić odpowiedź na powyższe pytania, ale przede wszystkim być dla was wskazówką, jak możecie ułatwić sobie przyswajanie zdobywanej w szkole wiedzy poprzez zastosowanie kilku sprytnych tricków.

Na wstępie jednak krótko o samej pamięci. Wyobraźcie sobie magazyn, w którym przechowujemy różne przedmioty. W naszym przypadku będą to informacje. W magazynie tym mieszczą się trzy działy, na których drzwiach znajdują się następujące tabliczki: „ pamięć sensoryczna,” (związana z naszymi zmysłami takimi jak np. wzrok i słuch), „pamięć krótkotrwała”, „pamięć długotrwała”. O ile zrozumienie działania pamięci sensorycznej, pełniącej w pewnym sensie funkcję wspomagającą mogłoby wydać wam się dzisiaj trudne, to z pewnością nie będziecie mieli najmniejszych problemów ze zrozumieniem, czym są pozostałe dwa rodzaje pamięci, czyli pamięć krótkotrwała i długotrwała. Ta pierwsza to pamięć operacyjna, którą przyrównamy do pamięci RAM w naszym komputerze. Każdy wie, jak jej dodatkowe gigabajty poprawiają wydajność i szybkość obliczeniową naszych PC-tów. Jest to pamięć przechowująca informacje, które zostały jedynie w niewielkim stopniu przetworzone, pamięć służąca do wydobywania informacji z kolejnego magazynu jakim jest pamięć długotrwała, a także pamięć z której nowo nabywane informacje są przekazywane do pamięci długotrwałej, o ile się o to postaramy tzn. po prostu czegoś nauczymy. Większość informacji przez nią przepływających nigdy nie zostanie przetransportowana do kolejnego magazynu i po prostu zostanie zapomniana. Przykładem może być numer telefonu do kolegi, który po zapisaniu w telefonie po kilku chwilach umyka z naszej głowy. Pamięć długotrwała natomiast jest to nasz dysk twardy, w którym informacje pozostają, często nawet do końca życia. Zapamiętywanie polega zatem na przenoszeniu informacji z pamięci krótkotrwałej do pamięci długotrwałej, szczególnie na zasadzie powtarzania informacji w pamięci krótkotrwałej. Co jednak możemy zrobić, aby uniknąć często żmudnego powtarzania, które zabiera dużo czasu i nie zawsze przynosi pożądany efekt? Możemy zastosować nazwane przeze mnie powyżej trickami tzw. mnemotechniki. Są to sposoby ułatwiające zarówno kodowanie, jak i odtwarzanie nowych informacji. Techniki te umiejętnie programują nasz umysł, ułatwiając nam szybko i skutecznie zapamiętywać. Stosując mnemotechniki opieramy się na podstawowej wiedzy dotyczącej procesu zapamiętywania, wykorzystujemy naturalne mechanizmy zdobywania nowych wiadomości.

 

Poniżej pragnę zaprezentować wam konkretne przykłady z których warto skorzystać:

Technika nr 1

Układanie wierszyków, krótkich rymowanek, pomagających zapamiętać np. spółgłoski, po których zawsze należy pisać „rz”. Owe spółgłoski to: p, b, t, d, k, g, w, j, ch, tak często powtarzane w szkole. Gdybyśmy mieli zapamiętać je po prostu, pewnie zajęłoby to nam więcej czasu, a i tak poszczególne z nich uleciałyby z naszej z głowy. Jeżeli natomiast ułożymy krótką rymowankę, której wyrazy rozpoczynać się będą od ww. spółgłosek, nauka może zająć nam kilka minut a efekt będzie długotrwały. Wymyślamy zatem np. następujące zdanie: „Pani, Barbara dostała tort gruszkowy, który , chciała jeść widelcem”… lub… „Powszechny brudny dom towarowy gdzie każdy chce jeździć windą”

Technika nr 2

Tworzenie tzw. skrótu z pierwszych liter słów, które chcemy zapamiętać. Przykładem może być próba opanowania pełnych aktualnych i historycznych nazw różnych krajów np.: Rzeczpospolita Polska (RP), Polska Rzeczpospolita Ludowa (PRL), Związek Socjalistycznych Republik Radzieckich (ZSRR), również w języku obcym np. United States of America (USA).

 

Technika nr 3 – Skojarzenia

To metoda bardzo przydatna do zapamiętywania imion lub adresów. Wyobraźmy sobie, że musimy zapamiętać adres restauracji: Łódź ul. Wioślana 8. Wówczas ulicę Wioślaną możemy skojarzyć
z wiosłem, którym wiosłujemy płynąc po rzece łodzią w kształcie ósemki.

Natomiast mając za zadanie ułożenie numeru pin lub innego hasła możemy ewentualne cyfry 80832005 skojarzyć z datami urodzenia naszych rodziców, rodzeństwa oraz nas samych aby utworzonego raz hasła nigdy nie zapomnieć.

 

Technika nr 4 – Historyjki

Jeśli mamy do zapamiętania listę zakupów, najlepiej powiązać je w określony, choć niekoniecznie logiczny ciąg myślowy. Powiedzmy, że chcemy kupić: proszek do prania, colę, notes, papierowe ręczniki, ziemię do kwiatków.

Nasza historyjka może wyglądać tak: wchodzimy do mieszkania z colą w ręku, którą wręczamy znajdującemu się tam lokatorowi. Ten upuszcza colę na stół i brudzi znajdujący się tam obrus. Stół wycieramy papierowymi ręcznikami a obrus pierzemy w proszku do prania. Lokator chce przeprosić za swoją niezdarność i pyta co mógłby dla nas zrobić. Odpowiadamy, że przesadzić kwiatki. Lokator zapisuje sobie w notesie, że ma kupić ziemię do kwiatków.

 

Technika nr 5 – Mapa myśli

Mapa myśli to szczególny rodzaj robienia notatek, który czerpie po części z wyżej wymienionych metod a zwłaszcza techniki skojarzeń. W centralnej części mapy należy umieścić kolorowy rysunek dotyczący naszego zagadnienia np. efektywna nauka. Od niego powinny odchodzić grube linie
z najważniejszymi słowami w postaci wyrazów lub obrazów. Od tych linii mogą odchodzić kolejne cieńsze z mniej ważnymi informacjami, a od nich jeszcze kolejne. Mapy myśli nie mają żadnych ograniczeń pod względem wielkości sporządzanych notatek.

 

 

 

Jak zatem widzicie nauka wcale nie musi być żmudna, nużąca i trudna. Z wykorzystaniem wyżej wymienionych technik może okazać się wręcz zabawna, a na pewno interesująca i przynosząca efekty np. w postaci dobrych ocen z odpowiedzi i sprawdzianów w szkole. Wykorzystujcie wymienione w tym rozdziale techniki, uzupełniajcie swoją wiedzę o kolejne, a także twórzcie własne, kreatywne pomysły pomagające wam w zapamiętywaniu.

 

Bibliografia:

  1. Nęcka, J. Orzechowski, B. Szymura, Psychologia poznawcza, Wydawnictwo Naukowe PWN, Warszawa 2016.

www.mnemotechnika.com/rodzaje_mnemotechnik.html

https://jaksieuczyc.pl/jak-tworzyc-mapy-mysli/

http://www.poradnikzdrowie.pl/psychologia/wychowanie/metody-zapamietywania-dla-dzieci-mnemotechniki-i-cwiczenia-pamieci_43100.html

 

Opracowała: Aneta Szymańska – psycholog