Gry i zabawy logopedyczne

Gimnastyka dla języka – gry i zabawy artykulacyjne

Ćwiczenia usprawniające narządy mowy a więc język, wargi i podniebienie przygotowują do prawidłowego mówienie. Można je prowadzić w formie zabawy już z 2-3 letnim dzieckiem. Dzieci mają naturalną skłonność do powtarzania ulubionych zabaw.

Jeśli więc potraktujemy ćwiczenie jako zabawę, będzie ono dla dziecka przyjemnością. Rola dorosłego polega na pokazaniu poprawnie wykonanego ćwiczenia i zachęcaniu dziecka przez chwalenie za podejmowany wysiłek, choćby efekty nie były od razu widoczne. Lepiej ćwiczyć krótko, ale częściej    3-4 minuty z 3- latkiem, do 10 ze  starszym dzieckiem, pamiętajmy jednak, że czas trwania i liczbę powtórzeń należy dostosować do indywidualnych potrzeb dziecka. Na początku należy wykonywać ćwiczenia przed lustrem, kiedy potrafi już je wykonać bez kontroli, można wykorzystać każdą nadarzającą się okazję: spacer do parku, drogę do przedszkola lub szkoły.

 

Bajki artykulacyjne

„Jesienne prace w ogródku”

Dzisiaj wybieramy się z wizytą do pani Kasi, która jest ogrodniczką. Pani Kasia ma swój ogród warzywno-owocowy, w którym hoduje różne owoce           i warzywa. Skończyło się lato i teraz nadszedł czas, żeby zebrać plony, czyli to, co urosło  w ogrodzie.

Pani ogrodniczka za pomocą sekatora odcina z krzaków fioletowe bakłażany (wystawiamy język z buzi- język napięty, nie dotyka górnych i dolnych zębów), zieloną cukinię i żółte kabaczki (wargi złączone  – wysuwanie wąskiego, napiętego języka). Podchodzi do grządek, na których rosną dojrzałe, okrągłe pomidory (oblizywanie się – czubkiem języka precyzyjnie po czerwieni warg), zrywa je i wkłada do koszyka (unoszenie szerokiego języka do wałka dziąsłowego i zamykanie buzi). Wszystkie warzywa w koszyku pachną świeżo i apetycznie – pani Kasia wącha je z przyjemnością (wąchanie: nabieranie powietrza nosem- wdech w taki sposób żeby dolne żebra się rozszerzyły, a następnie wydech ustami z westchnieniem aaaa). Na kolejnej grządce, obok marchewki (oblizywanie czubkiem języka górnych zębów),        i pietruszki (oblizywanie czubkiem języka dolnych zębów) rozsiadła się olbrzymia dynia (nabranie dużej ilości powietrza w policzki- liczenie do trzech i wypuszczenie powietrza). Jest wielką pomarańczową królową w tym jesiennym warzywniku.

Ogrodniczka Kasia po południu chce zerwać owoce z drzew. Część owoców była już tak dojrzała że spadła na ziemię (kląskanie z zassaniem języka). Pani Kasia w swoim małym sadzie ma grusze, na których rosną gruszki (wypychanie policzków językiem przy zamkniętej jamie ustnej), jabłonie, na którym rosną jabłka (wysunięcie języka, wskazywanie naprzemiennie czubkiem języka na nos i brodę), i śliwy, na których rosną śliwki (stawianie czubkiem języka kropek na podniebieniu).

Ogrodniczka Kasia cały dzień pracowała w ogrodzie. Jest już tak zmęczona, że zaczęła ziewać (ziewanie- aaaa). Jutro jeszcze zagrabi liście (przeciskanie języka pomiędzy zębami) i będzie miała zrobiony porządek w swoim ogrodzie.

Polecenie:

  1. Wymień cztery warzywa, które zebrała ogrodniczka Kasia do swojego koszyka. Narysuj dwa z nich.
  2. Czy pamiętasz jakie warzywo jest wielką, pomarańczową królową w ogródku

„Z wizytą u krawcowej”

Czy wiecie, kto to jest krawcowa?

Krawcowa to jest taka pani, która potrafi uszyć wszystko na swojej maszynie. Może uszyć bluzkę (o-o-o-o), i spodnie (e-e-e-e), i płaszczyk            (u-u-u-u), a nawet torbę na zakupy (a-a-a-a), albo poszewkę na spodnie i poduszkę (y-y-y-y).

Dzisiaj stara maszyna krawcowej nie chciała ruszyć (kasłanie z językiem wysuniętym na brodę). Pani krawcowa wzięła specjalną oliwę do maszyny, naoliwiła mechanizm (cmokanie, wargi ściągnięte w dzióbek) i maszyna znowu zaczęła szybko szyć (iiiiiii).

         Pani krawcowa ma dużo szpilek i igieł (układanie wąskiego języka opartego o dolne zęby) oraz nici na szpulkach w różnych kolorach (oblizywanie czubkiem języka czerwienie warg, rysowanie koła). Zanim zacznie szyć na maszynie, musi połączyć przygotowane fragmenty materiału (wymawianie samogłoski a- zasłanianie wargami zębów i następnie zamykanie jamy ustnej), żeby trzymały się razem – robi to za pomocą igły i nitki, ściegiem, który nazywa się fastryga (poruszanie językiem od kącika do kącika ust). W swojej pracy, żeby dobrze wyciąć formę z materiału, potrzebuje ostrych nożyczek (stukanie zębami). Czy wiedzieliście o tym, że pani krawcowa  potrafi przyszyć maszyną nawet guziki (wypychanie policzków)? Kiedy szyje na maszynie, wesoło sobie podśpiewuje „La la la la la będzie miała suknię Ala!” Sukienka już uszyta – teraz trzeba ją tylko wyprasować, żeby leżała na Ali idealnie.

 

Polecenie:

  1. Odpowiedz na pytanie: Jak się nazywa pani, która szyje ubrania na maszynie?

 

„Dinozaury”

„Gadzie! Gadzinko! Coś się dzieje ze skalistym wzgórzem!”- dość niewyraźnie powrzaskiwał nadlatujący pterodaktyl, trzymając w pysku jeszcze nie do kończ zjedzoną rybę (trzymaj wargami łyżeczkę przez ustalony czas). „Co to za rumor?” – zapytał ogromny diplodok, któremu gałąź przeszkadzała w szybkim odwróceniu głowy w kierunku zdenerwowanego kolegi (trzymaj ołówek lub słomkę do napoju między nosem a górną wargą). „Tragedia, koszmar!” – odpowiedział, lądując, a przy tym drżąc jak galaretka (parskaj). Diplodok, spokojny jak zwykle, przeniósł gałąź do pyska i pochłonął jej zieloną część (przesuń wargi na bok i zrób całuska, przesuń wargi na drugi bok i zrób to samo). „ Olbrzymie kochany, w oddali trzęsie się ziemia, widać jedynie chmary szarego pyłu, jesteśmy zgubieni!”. Kolos już chciał coś powiedzieć (otwieraj i zamknij buzię), ale pterodaktyl mu przerwał, ponieważ właśnie dostał ataku paniki. Nagle zaczął krzyczeć i uderzać skrzydłem o własny dziób (wydaj okrzyk Indianina, wymawiaj długo „o” i uderzaj głową o wargi). „Przyjacielu, uspokój się proszę”- by dodać otuchy koledze, delikatnie się do niego uśmiechnął (uśmiechnij się, nie pokazuj zębów) – „To moja rodzina zmierza na podwieczorek”. Nagle pterodaktyl zamilknął (złącz i napnij wargi jak do cmoknięcia), zrobił się biały jak skorupka ślimaka, a potem wybuchnął śmiechem, pokazując swoje ostre jak brzytwa zęby (uśmiechnij się szeroko i pokaż zęby).

 

Polecenie:

  1. Odpowiedz na pytania.
  • Czym żywił się pterodaktyl?
  • Czym żywił się diplodok?
  • Dlaczego pterodaktyl był zaniepokojony?
  • Czy dinozaury miały powody do obaw?

 

Ćwiczenia języka

  1. Wysuwanie szerokiego języka na zewnątrz jamy ustnej.
  2. Żucie brzegów języka zębami trzonowymi, w celu rozciągania całej jego powierzchni.
  3. Kląskanie językiem – naśladowanie odgłosów konia uderzającego kopytami o bruk.
  4. Dotykanie czubkiem języka zębów po stronie wewnętrznej, podczas szerokiego otwierania jamy ustnej- zabawa „Liczenie ząbków”.
  5. Oblizywanie językiem górnych zębów po wewnętrznej stronie przy zamkniętych, a następnie otwartych ustach – naśladowanie mycia zębów językiem.
  6. Przytrzymanie przez kilka sekund czubka języka na podniebieniu przy szeroko otwartych ustach – zabawa „Zaczarowany język”.
  7. Cofanie języka w głąb jamy ustnej, zaczynając od górnych zębów, a kończąc na podniebieniu miękkim – zabawa „Krasnoludek zagląda do gardła”.
  8. Zlizywanie czubkiem języka z podniebienia, np. kawałka rozmiękczonej czekolady lub gumy rozpuszczalnej.
  9. Ssanie czubkiem języka na podniebieniu małego pudrowego cukierka, musującej witaminy C, opłatka lub naśladowanie ssania pożywienia.
  10. Naśladowanie mlaskania.
  11. Śpiewanie znanych melodii na sylabach: la, lo, le, lu, ly.

 

Ćwiczenia warg

  1. Cmokanie ustami, naśladowanie posyłania całusków.
  2. Wysuwanie zaokrąglonych warg do przodu w kształcie ryjka świnki.
  3. Wydawanie odgłosów:
    • krowy – mu, mu,
    • kukułki – kuku, kuku,
    • sowy – hu, hu,
    • psa – hau, hau,
    • rybki – plum, plum,
    • pukania – puku, puku,
    • uderzania – buch, buch,
    • chodzenia – tupu, tupu.
  4. Wysuwanie warg do przodu, a następnie naprzemienne ich otwieranie i zamykanie – naśladowanie „pyszczka rybki”.
  5. Układanie warg w kształcie „ryjka”, a następnie ich rozsuwanie do uśmiechu.

 

Ćwiczenia języka:

  1. Liczenie dolnych zębów czubkiem języka po wewnętrznej stronie.
  2. Oblizywanie językiem wewnętrznej powierzchni dolnych zębów.
  3. Dotykanie czubkiem języka wewnętrznej powierzchni dolnych siekaczy z równoczesnym wybrzmiewaniem głoski (e).
  4. Zlizywanie czubkiem języka dżemu lub masła czekoladowego z dziąseł.
  5. Energiczne wyrzucanie czubka języka zza dolnych zębów – zabawa „Wymiatanie śmieci”.

Ćwiczenia oddechowe:

Ponieważ układ masy języka podczas wybrzmiewania głosek syczących jest identyczny, jak przy dmuchaniu, prowadzimy szereg ćwiczeń oddechowych, zwracając uwagę na wykonywanie tej czynności na konkretne przedmioty, np. świecę, kartkę papieru.

  1. Dmuchanie na chorągiewki i wiatraczki.
  2. Dmuchanie na płomień świecy w odległości nie pozwalającej zdmuchnąć płomyka, lecz wyginać go pod wpływem dmuchania – zabawa „Tańczący płomyczek”.
  3. Dmuchanie na papierowe łódki pływające w misce z wodą.
  4. Zdmuchiwanie kulki waty kosmetycznej z ręki – zawody „Kto dmuchnie dalej”.
  5. Wydmuchiwanie baniek mydlanych.
  6. Dmuchanie na papierowe ozdoby zawieszone na nitkach o różnej długości ponad głową ćwiczącego.
  7. Dmuchanie na papierowe kulki po wytyczonej trasie narysowanej na podłodze – zabawa „Wyścigi samochodowe”.
  8. Przedmuchiwanie piłeczki pingpongowej do osoby siedzącej naprzeciwko – zabawa „Mecz piłkarski”.
  9. Próby gwizdania.
  10. Zdmuchiwanie lekkiego przedmiotu z ręki, np. piórka, kłębka waty, papierowe kulki.
  11. Rozdmuchiwanie: chrupek, ryżu, kaszy, pociętej gąbki lub kawałków styropianu.
  12. Dmuchanie na piórko, aby unosiło się ponad głową osoby ćwiczącej.
  13. Rozdmuchiwanie plamki farby wodnej na podkładce z tworzywa sztucznego.

 

Ćwiczenia warg:

  1. Rozciąganie warg do uśmiechu (i).
  2. Naprzemienny uśmiech z pokazywaniem zębów, a następnie zasłanianie ich wargami.
  3. Układanie ust do uśmiechu i powrót do pozycji neutralnej.
  4. Wydawanie odgłosów z rozciągniętymi kącikami ust:
    • kozy – me, me,
    • barana – be, be,
    • kurczątka – pi, pi,
    • śmiechu – hi, hi.

 

Ćwiczenia języka:

  1. Nagryzanie brzegów języka zębami, czyli masowanie i rozciąganie języka.
  2. Odklejanie językiem chrupek kukurydzianych lub opłatka z podniebienia.
  3. Wielokrotne odrywanie języka przyklejonego całą powierzchnią do podniebienia.
  4. Zlizywanie z przedniej części podniebienia twardego przyklejonego kawałka czekolady, kropli miodu, odrobiny dżemu lub opłatka.
  5. Przytrzymanie paska papieru wargami, a następnie zdmuchiwanie go z ust.
  6. Szybkie wypowiadanie głoski [l].
  7. Szybkie i kilkukrotne wybrzmiewanie „ly” z językiem uderzającym o górną wargę.
  8. Energiczne wielokrotne wybrzmiewanie:
    • te, te, te,
    • ty, ty, ty,
    • de, de, de,
    • dy, dy, dy.
  9. Śpiewanie różnych melodii na sylabach:
  • la, la, la,
  • lo, lo, lo,
  • le, le, le,
  • lu, lu, lu,
  • ly, ly, ly.
  1. Szybkie kulkukrotne powtarzanie:
  • nalaptada,
  • noloptodo,
  • neleptede,
  • nuluptudu,
  1. Powtarzanie ze stopniowym przyspieszaniem:
  • bda, bdo, bde, bdu, bdy,
  • pta, pto, pte, ptu, pty,
  • bda – pta,
  • bdo – pto,
  • bde – pte,
  • bdu – ptu,
  • bdy – pty.
  1. Przyspieszone wielokrotne wybrzmiewanie:
  • tedamwa,
  • tat tedat,
  • ente dente,
  • lelum polelum,
  • ble, bla,
  • tla, tlo, tlu.
  1. Podczas szerokiego otwierania jamy ustnej, unoszenie szerokiego języka do podniebienia a następnie szybkie i wielokrotne wymawianie głosek [t] [d] oraz zbitek spółgłoskowych td, tdn, a także zbitek sylabowych:
  • teda – teda,
  • tede – tede,
  • tedo – tedo,
  • tedu – tedu,
  • tedy – tedy.
  1. Recytacja rymowanki z [t] dziąsłowym

Kto tutaj tak tupie?

To tato tutaj tak tupie.

Ach, tato tutaj tak tupie!

  1. Unoszenie czubka języka do wałka dziąsłowego, wymawianie przedłużonego [d] z równoczesnymi energicznymi, poziomymi ruchami palcem po wewnętrznej powierzchni języka lub po wędzidełku podjęzykowym.

 

Ćwiczenia warg:

  1. Energiczne pionowe poruszanie warg bokiem palca.
  2. Parskanie wargami z językiem wysuniętym między nimi.
  3. Pionowe ruchy palcami po wargach, naśladując grę na gitarze lub harfie.

 

Ćwiczenia artykulacyjne dla głosek [k] [g]

  1. Opieranie czubka języka o dolne zęby i cofanie go w głąb jamy ustnej, aby nastąpiło uniesienie grzbietu języka do góry – zabawa „Koci grzbiet”.
  2. Picie gęstych napojów przez długą i cienką słomkę.
  3. Przysysanie drobnych papierków przez rurkę i przenoszenie ich na planszę
  4. Układanie czubka języka za górnymi zębami i opuszczanie go do dziąseł dolnych podczas szerokiego otwierania jamy ustnej.
  5. Naśladowanie ssania cukierka i mlaskanie całą powierzchnią języka przy opuszczonej żuchwie.
  6. Ziewanie przy szeroko otwartych ustach.
  7. Przyklejanie całej masy języka do podniebienia przy szeroko otwartych ustach, a następnie energiczne opuszczanie przodu języka w dół.

 

Opracowanie: mgr Rafał Kopański

 

Bibliografia:

  1. Iwona Michalak Widera, Miłe uszom dźwięki, Wydawnictwo Unikat 2, Katowice 2007 r.
  2. Dorota Rudzińska, Strefa logopedy: Nowoczesny poradnik skutecznej terapii logopedycznej nr. 29, Warszawa 2021 r.